سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نوشت افزار مهرگان در زرندین سفلی
اندیشه ات تو را به راه راست هدایت می کند . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   میثم قلی پور زرندینی  

یکشنبه 89 آذر 21  9:4 صبح

 

                 

 

 

 

مقدمه    

روستای مورد بررسی یعنی روستای زرندین سفلی تقریباً در جنوب شهرستان نکاء قرار دارد و با داشتن مردمی خون گرم و مهربان و مهمان نواز از فرهنگ و آداب و رسوم خاصی برخوردار است مخصوصاً از نظر زبان و نوع گرایش این روستا لهجه ای شبیه به لهجه های جنوب خراسان و نیشابور و نزدیکی فارس دری دارد و جزء معدود روستاهایی است که در نواحی اطراف و حتی در سطح شهرستان نکاء می باشد.

     روستای زرندین سفلی قدمت زیادی دارد و بنابر تحقیقات انجام شده بویژه پیدایش سنگ قبری در مزار روستا حکایت از ????سال قبل دارد.

شناخت و بررسی علل پیدایش روستا:

     وجود امام زاده ای در یک کیلومتری روستا و اعتقاد به وجود گنگ در کوههای اطراف موجود گشته که بعضی ها کلمه زررا از همین کوهها گرفته اند و عده ای دیگری هم زمینهای حاصلخیز اطراف روستا را مبنای پیدایش و شکل گیری روستا عنوان کردند. علی الحال علاوه بر فاکتورهای فوق ذکر وجود رودخانه لکشا در حاشیه بافت روستا نقش موثری در تجمع و شکل گیری روستا داشته است.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی:

    روستای زرندین سفلی یکی از روستا های توابع دهستان و در واقع مرکز دهستان پی رجه از بخش مرکزی شهرستان نکا می باشد. این به دلیل مرکز دهستان بودن بیش از بیست اداره،سازمان و نهاد دولتی( مرکز بهداشت،پاسگاه نیرو انتظامی،شرکت تعاونی،آموزش و پرورش،اداره آب،اداره برق،اداره مخابرات و همچنین دارای طرح هادی مصوب ) در ان مستقر و فعال می باشد.

     روستاهای زرندین سفلی،گلبستان،آبلو،چالوپل و شهر نکاء در شمال و روستاهای قلعه سر علیا،بریجان،اومال ، ولیجی محله و غیره در قسمت غرب و روستاهای بخش هزار جریب قسمت شرق و جنوب روستای مذکور واقع می باشند.

     شکل گیری این روستا به دلیل خاک حاصل خیز و نزدیکی به شهر نکا و مجاورت با راه ارتباطی بخش مرکزی با بخش هزار جریب موقعیت مناسبی را فراهم نموده است. ضمن آنکه از نظر جغرافیایی و اقلیمی وضعیت روستاهای دهستان مذکور از نظر امکانات رفاهی و معیشتی مناسب می باشد.

معرفی روستا بلحاظ موقعیت جغرافیایی:

     روستای زرندین سفلی بعنوان مرکز دهستان پی رجه در بخش مرکزی و در فاصله حدود 4 کیلومتری از شهرستان نکاء واقع شده است روستای زرندین سفلی از سمت شمال به اراضی زراعی روستای گلبستان و جنوب به اراضی زراعی روستای زرندین علیا و از شرق به کوهپایه های الیرز و از غرب به رودخانه زرندین محدود می باشد همچنین این روستا محور ارتباطی روستا های بخش پی رجه و هزار جریب به شهرستان نکاء محسوب می شود و از نظر مورفولوژی در بخش کوهپایه ای (پدیمنت) و از نظر هماشناسی به تبعیت از آب و هوای منطقه معتدل و مرطوب واقع گردیده است.

تعیین محدوده اراضی کشاورزی و منابع طبیعی روستا:

     اراضی روستا زرندین سفلی از شمال به اراضی کشاورزی روشتای گلبستان و اراضی کشا.رزی مربوط به کارخانه سیمان از جنوب به اراضی کشاورزی زرندین علیا و کوهسارکنده و از شرق به رودخانه لکشا و از غرب به اراضی کشاورزی روستای قلعه سر محدوده می باشد.

بررسی منابع تامین آب آشامیدنی و کشاورزی روستا:

    آب آشامیدنی روستا زرندین سفلی توسط حفره چاه عمیق در داخل محل و تعبیه در داخل منبع آب زیرزمینی و سیستم لوله کشی به داخل منازل هدایت شده و مورد بهره برداری روستاییان قرار می گیرد که مقدار مصرف هر خانوار طبق کنتور های نصب شده در منازل محاسبه می گردد.

    آب کشاورزی مورد استفاده در این روستا اکثراً توسط چاههای حفر شده در داخل اراضی کشاورزی توسط موتور پمپ های دیزلی تامین می شود و اختلاف ارتفاع رودخانه زرندین با اراضی کشاورزی این روستا باعث گردید تا تعداد بسیار کمی از اراضی در حدود 7 تا 8 هکتار برای کشت برنج از اب رودخانه استفاده کنند.

آداب ورسوم روستا:

همه مردم روستا به خدا و اسلام و مذهب شیعه و دارای اعتقاد راسخ نسبت به مقدسات مذهبی دارند طبق سنت همه سال زمان تحمیل سال جدید در مساجد و کنار قبور شهدا جمع می شوند و با آغاز سال جدید با شلیک تفنگ های شماری سال جدید را شروع می کنند و به دیدار پیران فامیل و بعد دید از سایر نزدیکان می روند در رابطه با ازدواج با توجه به  خواستگاری توسط بزرگان ـ مراسم بله برون، جشن بعد از آن در یکی از روزها و بعد هم یکی دو سال بعد و مراسم عروسی و ...

     الحمدلله طلاق در این روستا خیلی کم است. نوع لباس مانند سایر روستاهای هم جوار و شهروندان ضرب المثل ویژه ندارد فقط همان ضرب المثل های موجود در روستا های دیگر در اینجا گاه گاهی استفاده می شود. مراسم سوگواری در ماههای محرم تا 20 سال قبل با روستاهای همجوار گلبستان روزهای تاسوعا و عاشورا ناهار دهی و تشریفات مذهبی داشته ولی با توجه به افزایش جمعیت و نداشتن جا فعلاً بالا محل و پایین محل با هم دسته روی می نمایند. غذاهای محلی هم چیز جدید نسبت بر حسب امکانات و عرف مردمان سخت کوش و فعال در امور زندگی می باشد. نسبت به هم مهربان، همکاری خوب است از لحاظ رشد فرهنگی هم چند سال اخیر رشد خوبی داشته همدیگر را درک می کنند و به امور دسته جمعی توجه کافی دارند.

شغل

    شغل اکثر مردم روستای زرندین سفلی رانندگی می باشد ولی اکنون کم کم این علاقه به سمت علم رو به گسترش است.

   در رابطه با هنگار های اخلاقی باید ذکر کنیم که خوشبختانه به توجه به شغل مردم این روستا صداقت و درستکار و امانتداری سابقه خوبی دارد زیرا این اعمال هم در دوران جنگ تحمیلی ثابت شد که اجناس مردم را کامیونهای خود به طور رایگان به جبهه ها می بردند از طرفی باری که کامیون آنها در حال حمل است در حقیقت امانت دیگران در دست آنها است و این عمل ایجاب می کند که فرد راننده هم صادق . هم امانتدار باشد و همکاری لازم را به طور کامل انجام دهد.

     یکی از ناهنجاریهای اخلاقی خصوصاً در این چند سال اخیر گریبانگیر مردم خصوصاً جوانان این مملکت شده و این روستا نیز از آن مستثنی نیست اعتیاد است و فساد اخلاقی است که ناشی از رواج فرهنگ غرب یا برداشت غلط از فرهنگهای دیگر می باشد.

نقش روستا در دفاع مقدس:

    در طول هشت سال دفاع مقدس نیز روستای زرندین با اعزام نیرو بیش از 500 نفر به جبهه نقش موثری ایفا کرد خصوصاً قشر رانندگان زرندین برای حمل وسایل مورد نیاز چه از روستا و چه از نقاط دیگر به جبهه نقش اساسی داشتند. همچنین این روستا با تقدیم 6 شهید به نام های علی محمدی، رمضان سالخورده، محمد تقی اسدی، سیف الله ذکری، حسینعلی صادقی، جواد خندان، و دارای 2 آزاده و 7 جانباز می باشد.

وضعیت جمعی و مشخصات روستا:

    طبق آخرین آمار جمعی روستای زرندین سفلی در سال 1385 دارای 573 خانوار 2171 نفر جمعیت که 1127 نفر مرد و 1044 نفر زن که 1617 نفر باسواد و 377 نفر بی سواد می باشند.


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
یکشنبه 103 اردیبهشت 9
امروز:   7 بازدید
دیروز:   1  بازدید
فهرست
پیوندهای روزانه
آشنایی با من
لوگوی خودم
نوشت افزار مهرگان در زرندین سفلی
اوقات شرعی
اشتراک
 
طراح قالب
www.parsiblog.com